Thursday, April 7, 2011

KETURUNAN DAN DIABETES

Type I Diabetes Mellitus.

Type II Diabetes Mellitus


Meskipun penyakit diabetes merupakan penyakit metabolik tetapi hubungan dengan genetik tidak dapat dinafikan. Oleh itu ramai penyelidik berlumba mencari gen/gen-gen yang dikaitkan dengan DM jenis I dan II.

Menurut Dr Donald W Bodwen gene diabetes terletak di kromosom 20 dalam genome manusia.
Gene itu dipanggil PTPN1 (Protein Tyrosinae Phosphatase N1). Gen ini dikatakan bertanggung-jawab terhadap manifestasi Type II Diabetes Mellitus.

Penyelidik lain menemui gen yang bertanggung-jawab untuk jelmaan Type I Diabetes Mellitus.
Caucasian HLA-DR 3 dan 4
Afro-Amerikan: HLA-DR7
Jepun: HLA-DR9.

Penyelidik-penyelidik dari Universiti Catanzaro, Itali, menemui varian HMGA1 gene di kalangan rakyat Itali dan mendapati kehadiran gen itu meningkatkan peluang terkena Type II Diabetes Mellitu sebanyak 18 kali daripada mereka yang tidak ada gen ini.

Salah satu gen yang dinobatkan ialah Beta Adrenergic Receptor gene. Di USA, 8 % Caucasian ,12 % keturunan African dan Mexican dan 33% Pima Indian.

Kenapa sesetengah orang memiliki gen-gen ini tidak menderitai penyakit Diabetes? Jawapannya juga terletak pada gen juga: iaitu Switches Genes.

Selagi switches genes ini dalam kedudukan off, maka gen-gen ini tidak diaktifkan. Faktor non-genetik seperti pengambilan gula berlebihan, pengambilan gula terlalu awal dalam usia muda, pengambilan lemak berlebihan, kurangnya latihan jasmani dan lain-lain faktor seperti penyakit autoimune, penuaan, alahan susu lembu dan lain-lain. Faktor-faktor ini menyebabkan switches genes dalam kedudukan 'on'. Maka jadilah Diabetes!

1 comment:

  1. Assalamulaikum Abang Hashim,

    Terima kasih menjadi orang pertama menjadi follower di blog yang baru berumur 2 hari.

    Salam.
    rahmat.

    ReplyDelete