Friday, April 15, 2011

PERKEMBANGAN DAN PENGURUSAN TERKINI DIABETES

INSULIN INHALER
Penyakit Diabetes di masa silam mengorbankan ramai mangsa dalam pelbagai bentuk komplikasi.
Dari strok, penyakit kardiovaskular, kegagal fungsi ginjal, buta dan yang sering menakutkan ialah amputasi kaki.

Kini di seluruh dunia (negara maju) beberapa kemajuan dalam perkembangan dan pengurusan perlu disebar luaskan memberi harapan baru kepada kita di dunia ketiga. Mungkin akan datang, kita pun dapat menikmati kemajuan yang sama.

1. Implantable Insulin Pump
Sebuah pam insulin kecil yang ditanam dibuah kulit mampu mengukur kadar gula darah dan mengepam insulin yang diperlukan.

2. Implantable Insulin Capsule
Sebuah kapsul berisi sel-sel beta yang hidup mendapat makanan dari tubuh kita sambil mengeluarkan insulin ke sistem tubuh manusia.

3. Insulin Inhaler
Akan datang, pesakit diabetes yang takut menyuntik diri sendiri bakal lega kerana akan tiba Insulin inhaler dimana pesakit hanya perlu menyembur ke tekak, ke bawah lidah atau menyedutnya seperti pesakit asma. Betapa mudah!

4. Insulin Pill
Lagi berita baik, para penyelidik sudah menjumpai satu bahan polymer yang tahan asid perut dan mampu menghantar insulin di usus untuk diserapkan tanpa perubahan bentuk molekularnya.

5. Analog Insulin Baru
Ianya masih dalam bentuk suntikan tetapi diambil 15 minit sebelum makan. Hasilnya dikatakan memuaskan. Dikenali sebagai Glargin dan Aspart.

SELAMAT DATANG KEPADA AHLI BARU DALAM RAWATAN DIABETES.

Dr Rahmat Haroun MD
Naib Pengerusi PDM Langkawi
15 April 2011.

No comments:

Post a Comment